Physiological Features of Motor Coordination Formation Based on Training with Biological Feedback (Запись № 669523)
[ простой вид ]
000 -Маркер | |
---|---|
Поле контроля фиксированной длины | 04965nlm1a2200505 4500 |
005 - Идентификатор версии | |
Поле контроля фиксированной длины | 20231030042225.0 |
035 ## - Другие системные номера | |
Идентификатор записи | (RuTPU)RU\TPU\network\40775 |
035 ## - Другие системные номера | |
Идентификатор записи | RU\TPU\network\39361 |
100 ## - Данные общей обработки | |
Данные общей обработки | 20230623a2022 k y0engy50 ba |
101 0# - Язык ресурса | |
Язык текста, звукозаписи и т.д. | английский |
135 ## - Поле кодированных данных: электронные ресурсы | |
Кодированные данные для электронного ресурса | drcn ---uucaa |
181 #0 - Поле кодированных данных: вид содержания | |
Код вида содержания | i |
182 #0 - Поле кодированных данных: средство доступа | |
Код средства доступа | electronic |
200 1# - Заглавие и сведения об ответственности | |
Основное заглавие | Physiological Features of Motor Coordination Formation Based on Training with Biological Feedback |
Первые сведения об ответственности | A. V. Illarionova, S. G. Krivoshyokov, A. A. Iljin, L. V. Kapilevich |
203 ## - Вид содержания и средство доступа | |
Вид содержания | |
Средство доступа | |
300 ## - Общие примечания | |
Текст примечания | Title screen |
320 ## - Примечания о наличии в ресурсе библиографии/указателя | |
Текст примечания | [References: 40 tit.] |
330 ## - Резюме или реферат | |
Текст примечания | The aim of this study was to study the physiological features of the formation of balance and coordination abilities based on training with biofeedback for various parameters. The study involved 60 girls aged 18–20 years, not engaged in sports and included in the main medical group (health group 1). The difference in the results of testing carried out for the selection of participants in the three groups was insignificant. Twenty girls were trained according to a program that included a set of exercises to develop the sensitivity of the vestibular analyzer and proprioceptive sensitivity. Twenty girls were trained on a Stabilan 01-2 computer stabiloanalyzer using feedback for the “projection position of the center of gravity” parameter. The remaining 20 subjects studied on a HUBER apparatus using feedback for the “applied efforts” parameter. Classes were held 3 times a week for a month, 12 workouts in total. Before the start of the training course, as well as after it, the girls underwent comprehensive testing using the methods of electromyography, stabilometry, EEG, and dynamometry on the HUBER apparatus. It was found that training with biofeedback contributes to the accelerated formation of the skill of maintaining balance, allows faster development of proprioceptive sensitivity, the ability to differentiate applied efforts without the participation of a visual analyzer, as well as to improve intermuscular coordination and muscle memory. |
330 ## - Резюме или реферат | |
Текст примечания | A characteristic feature of the bioelectrical activity of the lower leg muscles while maintaining static balance after training with biofeedback for the “projection position of the center of gravity” parameter is an activation of the lower leg muscles in the static mode (simultaneous activation of antagonist muscles with commensurate indicators of bioelectrical activity). At the same time, after training with biofeedback according to the “applied efforts in the position of seeking dynamic balance” parameter, the lower leg muscles are activated in a dynamic mode (with a synchronized change in periods of tension and relaxation in the antagonist muscles). There is a more pronounced effect of training with biofeedback on the EEG frequency and power characteristics in comparison with traditional training. The results also make it possible to formulate a number of practical recommendations. All the methods studied here, both with biofeedback and without biofeedback, are aimed at the formation of coordination abilities and balance; therefore, they can be used in those sports that make increased demands for these qualities. It is advisable that these methods be used at different stages of sports improvement. |
333 ## - Примечания об особенностях распространения и использования | |
Текст примечания | |
461 ## - Уровень набора | |
Заглавие | Human Physiology |
463 ## - Уровень физической единицы | |
Заглавие | Vol. 48, iss. 4 |
Обозначение тома | [P. 355-369] |
Дата публикации | 2022 |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | электронный ресурс |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | труды учёных ТПУ |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | biofeedback |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | movement regulation |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | coordination |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | intermuscular interactions |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | muscular-articular feeling |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | биологическая обратная связь |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | регулирование движения |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | координация |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | баланс |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | межмышечные взаимодействия |
610 1# - Неконтролируемые предметные термины | |
Предметный термин | мышечно-суставное чувство |
701 #1 - Имя лица – альтернативная ответственность | |
Начальный элемент ввода | Illarionova |
Часть имени, кроме начального элемента ввода | A. V. |
701 #1 - Имя лица – альтернативная ответственность | |
Начальный элемент ввода | Krivoshyokov |
Часть имени, кроме начального элемента ввода | S. G. |
Расширение инициалов личного имени | Sergey Georgievich |
701 #1 - Имя лица – альтернативная ответственность | |
Начальный элемент ввода | Iljin |
Часть имени, кроме начального элемента ввода | A. A. |
Расширение инициалов личного имени | Aleksandr Aleksandrovich |
701 #1 - Имя лица – альтернативная ответственность | |
Начальный элемент ввода | Kapilevich |
Часть имени, кроме начального элемента ввода | L. V. |
Дополнения к именам, кроме дат | specialist in the field of physical culture and sports |
-- | Professor of Tomsk Polytechnic University, Doctor of medical sciences |
Даты | 1963- |
Расширение инициалов личного имени | Leonid Vladimirovich |
-- | stltpush |
Идентификатор авторитетной/ нормативной записи | (RuTPU)RU\TPU\pers\33522 |
712 02 - Наименование организации – вторичная ответственность | |
Начальный элемент ввода | Национальный исследовательский Томский политехнический университет |
Структурное подразделение | Школа базовой инженерной подготовки |
-- | Отделение физической культуры |
-- | 8034 |
-- | stltpush |
Идентификатор авторитетной/ нормативной записи | (RuTPU)RU\TPU\col\23545 |
801 #2 - Источник записи | |
Страна | RU |
Организация | 63413507 |
Дата составления | 20230623 |
Правила каталогизации | RCR |
856 4# - Местонахождение электронных ресурсов и доступ к ним | |
Универсальный идентификатор ресурса | https://doi.org/10.1134/S0362119722040041 |
090 ## - System Control Numbers (Koha) | |
Koha biblioitem number (autogenerated) | 669523 |
942 ## - Добавленные элементы ввода (Коха) | |
Тип документа | Computer Files |
Нет доступных единиц.