Формирование командной компетенции горных инженеров на базе коллаборативного обучения в уcловиях реализации концепции CDIO = Developing team competencies of mining engineers in collaborative learning under the CDIO concept / Е. В. Полицинская, И. С. Соловенко, А. А. Рожков, Т. А. Коркина

Уровень набора: Горный журнал, научно-технический и производственный журнал / Национальный исследовательский технологический университет "МИСиС"Альтернативный автор-лицо: Полицинская, Е. В., экономист, старший преподаватель Юргинского технологического института (филиала) Томского политехнического университета, 1983-, Екатерина Викторовна;Соловенко, И. С., историк, экономист, профессор Юргинского технологического института (филиала) Томского политехнического университета, доктор наук, 1971-, Игорь Сергеевич;Рожков, А. А., Анатолий Алексеевич;Коркина, Т. А., Татьяна АлександровнаКоллективный автор (вторичный): Национальный исследовательский Томский политехнический университет, Юргинский технологический институт, (2009- )Язык: русский ; резюме, rus ; резюме, eng.Страна: Россия.Резюме или реферат: Исследована проблема формирования командной компетенции у будущих специалистов горного дела в ответ на современные вызовы российского рынка труда угледобывающей отрасли. Отмечено, что многие отечественные вузы модернизируют свои образовательные программы в соответствии со стандартами CDIO, направленными на освоение студентами инженерной деятельности в соответствии с моделью «Задумай – Спроектируй – Реализуй – Управляй». Показано, что концепция CDIO ориентирована на развитие системного, творческого, критического мышления, развитие навыков постановки задач и решения проблем, а также умение группового взаимодействия в процессе инженерной деятельности.; The problem of forming team competencies among future mining specialists in response to modern challenges of the Russian labor market in the coal mining industry is investigated. Many domestic universities are modernizing their educational programs in accordance with CDIO (Conceive–Design–Implement–Operate) standards in order that students master engineering skills in line with the Think–Design–Implement–Manage model. The CDIO concept is focused on the development of systemic, creative and critical thinking, task-setting and problem-solving skills, as well as on teamwork in the course of engineering. The level of team competency development among future mining engineers in transition to FSES 3++ is identified, and the effectiveness of the collaborative approach to the formation of team competencies in the educational process of a university is proved. The study involved 135 students of various courses of the National Research Tomsk Polytechnic University specializing in mining, geological exploration technology and applied geology. Monitoring of the team competency development among students was carried out through observation, project team working results, questionnaires, interviews and the executed work apprehension by the students. The authors have revealed the criteria and levels of the team competency. The studies show that most mining engineering students have medium-level team competencies. The theoretical and empirical research allowed the authors to formulate specific pedagogical recommendations to handle this problem..Примечания о наличии в документе библиографии/указателя: [Библиогр.: 22 назв.].Аудитория: .Тематика: электронный ресурс | труды учёных ТПУ | высшее образование | концепции | CDIO | командное творчество | образовательный процесс | коллаборативный подход | горные инженеры Ресурсы он-лайн:Щелкните здесь для доступа в онлайн | Щелкните здесь для доступа в онлайн
Тэги из этой библиотеки: Нет тэгов из этой библиотеки для этого заглавия. Авторизуйтесь, чтобы добавить теги.
Оценка
    Средний рейтинг: 0.0 (0 голосов)
Нет реальных экземпляров для этой записи

Заглавие с экрана

[Библиогр.: 22 назв.]

Исследована проблема формирования командной компетенции у будущих специалистов горного дела в ответ на современные вызовы российского рынка труда угледобывающей отрасли. Отмечено, что многие отечественные вузы модернизируют свои образовательные программы в соответствии со стандартами CDIO, направленными на освоение студентами инженерной деятельности в соответствии с моделью «Задумай – Спроектируй – Реализуй – Управляй». Показано, что концепция CDIO ориентирована на развитие системного, творческого, критического мышления, развитие навыков постановки задач и решения проблем, а также умение группового взаимодействия в процессе инженерной деятельности.

The problem of forming team competencies among future mining specialists in response to modern challenges of the Russian labor market in the coal mining industry is investigated. Many domestic universities are modernizing their educational programs in accordance with CDIO (Conceive–Design–Implement–Operate) standards in order that students master engineering skills in line with the Think–Design–Implement–Manage model. The CDIO concept is focused on the development of systemic, creative and critical thinking, task-setting and problem-solving skills, as well as on teamwork in the course of engineering. The level of team competency development among future mining engineers in transition to FSES 3++ is identified, and the effectiveness of the collaborative approach to the formation of team competencies in the educational process of a university is proved. The study involved 135 students of various courses of the National Research Tomsk Polytechnic University specializing in mining, geological exploration technology and applied geology. Monitoring of the team competency development among students was carried out through observation, project team working results, questionnaires, interviews and the executed work apprehension by the students. The authors have revealed the criteria and levels of the team competency. The studies show that most mining engineering students have medium-level team competencies. The theoretical and empirical research allowed the authors to formulate specific pedagogical recommendations to handle this problem.

Для данного заглавия нет комментариев.

оставить комментарий.