000 06114nlm1a2200481 4500
001 668684
005 20231030042156.0
035 _a(RuTPU)RU\TPU\network\39921
035 _aRU\TPU\network\39871
090 _a668684
100 _a20230117a2022 k y0engy50 ba
101 0 _aeng
_drus
_deng
102 _aRU
135 _adrcn ---uucaa
181 0 _ai
182 0 _ab
200 1 _aImplementing project-based learning for students of engineering specialties in the context of the pandemic
_dРеализация проектного обучения студентов инженерно-технических специальностей в условиях пандемии
_fE. P. Sedanova, I. V. Slesarenko, E. A. Sklyarova, A. M. Lider
203 _aТекст
_cэлектронный
300 _aЗаглавие с экрана
320 _a[Библиогр.: 12 назв.]
330 _aThe paper is devoted to the problem of students’ projects in the context of distance learning in a higher education institution. When educating bachelors of engineering and technical specialties, an important role in competence development is given to the possibility for students to apply theoretical knowledge while performing project tasks in a team with the use of laboratory equipment. Introduced due to the global pandemic COVID-19, the distance learning format has significantly complicated the implementation of educational programs, making it impossible for students to attend the university campus and class laboratories in person. The article discusses the concept of project-based learning for engineering specialties and the approaches of the leading technical universities to its implementation in the educational process. It also makes an attempt to describe the ways of teachers abroad implement student projects in the context of global lockdown and carries out an analyzsis of the advantages and disadvantages of the considered approaches. Having considered project-based learning in the context of the pandemic, the authors of the article present the experience of project-based learning implementation at Tomsk Polytechnic University and its adaptation to the context of the COVID-19 pandemic, using the discipline "Open-ended Project" for students majoring in physics as an example.
330 _aПри подготовке бакалавров инженерно-технических специальностей важную роль в развитии компетенций играет возможность применения студентами теоретических знаний при выполнении в команде реальных проектных заданий с использованием лабораторного оборудования. Введенный из-за глобальной пандемии COVID-19 режим дистанционного обучения существенно усложнил реализацию образовательных программ, делая невозможным личное присутствие студентов на территории кампуса и в учебных лабораториях. В статье рассмотрены концепция проектного обучения и подходы к его реализации в образовательных процессах ведущих технических вузов мира. Приводится опыт реализации студенческих проектов в условиях дистанционного обучения. Проанализированы преимущества и недостатки рассмотренных подходов. Описаны опыт проектного обучения студентов-физиков в Томском политехническом университете и его адаптация к условиям пандемии на примере дисциплины «Творческий проект».
333 _aРежим доступа: по договору с организацией-держателем ресурса
461 _tПедагогический журнал
463 _tТ. 12, № 2-1
_v[С. 790-797]
_d2022
510 1 _aРеализация проектного обучения студентов инженерно-технических специальностей в условиях пандемии
_zeng
610 1 _aэлектронный ресурс
610 1 _aтруды учёных ТПУ
610 1 _aproject-based learning
610 1 _adistance learning
610 1 _aengineer
610 1 _apandemic
610 1 _aпроектное обучение
610 1 _aдистанционные образовательные технологии
610 1 _aинженеры
701 1 _aSedanova
_bE. P.
_cSpecialist in the field of nuclear technologies
_cEngineer of Tomsk Polytechnic University
_f1994-
_gElizaveta Pavlovna
_2stltpush
_3(RuTPU)RU\TPU\pers\45399
701 1 _aSlesarenko
_bI. V.
_cLinguist
_cHead of Department at Tomsk Polytechnic University, Candidate of pedagogical sciences
_f1975-
_gInga Valerievna
_2stltpush
_3(RuTPU)RU\TPU\pers\35554
701 1 _aSklyarova
_bE. A.
_cphysicist
_cassociate Professor of Tomsk Polytechnic University, candidate of pedagogical Sciences
_f1972-
_gElena Aleksandrovna
_2stltpush
_3(RuTPU)RU\TPU\pers\34705
701 1 _aLider
_bA. M.
_cPhysicist
_cProfessor of Tomsk Polytechnic University, Doctor of Technical Sciences
_f1976-
_gAndrey Markovich
_2stltpush
_3(RuTPU)RU\TPU\pers\30400
712 0 2 _aНациональный исследовательский Томский политехнический университет
_bИнженерная школа ядерных технологий
_bОтделение экспериментальной физики
_h7865
_2stltpush
_3(RuTPU)RU\TPU\col\23549
801 2 _aRU
_b63413507
_c20230117
_gRCR
856 4 _uhttps://elibrary.ru/item.asp?id=48738547
942 _cCF